Self-efficacy - mitt nya favoritord

Hej!

Jag har lärt mig ett nytt ord: self-efficacy. Det betyder ungär "tillit till den egna förmågan" eller självtillräcklighet. Efficacy betyder iofs effektivitet, men det blir något annat. Det är kombinationen med self- som räknas för mig.

Vadan detta ordflummeri (eller kanske ordbajseri)? Jo, det passar så bra in i min åsiktsvärld.

Jag tycker att man i vården av särskilt kanske missbrukare gör för mycket många gånger. Inte på så vis att man kan lägga ner avdelningar och så för de behövs visst. Men att man kämpar med en person som inte riktigt vill ha hjälp. Eller att man tror att patienten absolut inte klarar sig utan ens egna insatser (trots att patienten mycket väl kan vara vuxen, 4-barnsförälder och ha arbetat hela sitt liv). Vad är det som gör att man tror att det man gör för denna person kan vara av så stor betydelse? Hoppas det inte bara är för att bli omtyckt! Det är klart att vi alla förtjänar bekräftelse och uppskattning, men vi som personal har faktiskt som uppgift att förse patienterna med detta - inte tvärtom.

En allvarligare aspekt av ordet tycker jag är att om man t.ex. ger en medicin för något som patienten skulle kunna klara av att hantera själv (kan vara en ångestattack), så signalerar man att patienten inte klarar av att hantera detta själv, utan min hjälp. Då har man hjälpt patienten till att hitta en icke-lösning på sitt problem.

Men låter man bli att "hjälpa" till så kommer ångestattacken att klinga av och lärdomen blir istället att "ångestattacker klingar av efter en stund". Är inte det en så otroligt mycket bättre lösning? I det här fallet har patienten ökat sin self-efficacy. Bra.

Det här blir tydligt också om man tar ett annat exempel. Vi har respiratorer men vi lägger inte alla i respirator för det, vet inte varför vi egentligen låter patienter andas själva men jag är tacksam för att det är så! (jag menar, vem som helst kan ju när som helst drabbas av ett andningsstillestånd - otäckt).

Jag tror det vore nyttigt för alla om vi lät bli att vara så jävla effektiva. För patienterna för att de faktiskt skulle växa som människor. För oss själva för att vi slipper bli utbrända om vi inte håller på med så mycket menlösheter.

Rigmor


Kommentarer
Postat av: zubben

bra sida, har själv med detta göra, kolla in på metro metro/subb!

2009-08-09 @ 23:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0