Heroin på recept? Mums!

Var i Danmark på studiebesök nyligen. Det var intressant på flera sätt. Vi besökte olika ställen som har med missbrukare och boenden för dessa att göra (inkl. Christiania). Det som tog priset var nog ändå besöket på Brukarföreningen (en förening för människor som använder opiater).

Vi fick en presentation av stället av ordföranden, men framför allt pratade han om det som snart ska hända i Danmark - nämligen möjligheten att få heroin på recept (alltså utskrivet av läkare).

På sätt och vis är det ju bara så man häpnar, legalisera den farligaste drogen av dem alla!!!! Vart hamnar vi då?

Å andra sidan är det väl att löpa linan ut vad gäller harm reduction, det är förmodligen det effektivaste sättet att fånga upp heroinisterna på. Ordföranden för brukarföreningen sa om metadon att det är fel sätt att behandla heroinberoende människor på - det är helt enkelt inte det optimala läkemedlet - och att det leder till sidomissbruk eftersom effekten är fel, i jämförelse med heroin. Och det känner man ju igen från sin vardag! På min arbetsplats har vi ju mycket att göra just på grund av sidomissbruk!

Det där med att det inte var det optimala läkemedlet satte myror i huvudet på mig och fick mig att tänka att tja, varför inte?

Sen när jag tänkt ett varv till så vet jag varken ut eller in längre, som vanligt. Verkar som att ju längre man jobbar med en sak desto mindre vet man!!!

Rigmor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0