Omvårdnadsforskning

Hej!

Ja, måste skriva något om Mattas kommentar angående omvårdnadsforskning. Ett kvasiämne? Kanske det. Men jag är inte säker. Visst håller jag med om att det finns "kärringar" på vårdutbildningarna som inte tillhör de vassaste knivarna i lådan, men att döma ut hela begreppet vete sjutton om det är vettigt.

Så här: jag har förstått att omvårdnadsvetenskap är ett ämne inom vilket man kan undersöka saker som rör oss specifikt som sjuksköterskor (eller snarare - oss som utför omvårdnad). Jag kanske har fel. Det kan finnas någon annan definition. Men om det är så kan det fungera för mig i alla fall. För då kan jag undersöka saker som inte handlar om medicin, inte heller om psykologi, inte heller om något annat angränsande område utan om sånt där som man inte riktigt kunnat sätta ord på tidigare.

Puh, det är en vetenskap, om det alls är det, i sin linda. Det måste kanske behandlas som ett nyfött barn, alltså med silkeshandskar.

Och allramest är det ju så att omvårdnaden är någonting urpraktiskt och den stora grå sjuksköterskemassan är rätt ointresserad!

Rigmor

Kommentarer
Postat av: Fritte

Kul! Lycka till med det fortsatta bloggandet!

/en beundrare

2008-04-11 @ 12:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0